hazenpad.reismee.nl

van Ayvalik naar Bergama

12 september waren we op weg naar een enorme markt in Bergama. Deze markt is alleen op maandag tot 15:00 uur. We zijn tot Ayvalik gekomen. De weg van Sahil Cadesi naar Bergama duurde langer dan verwacht, komt ook doordat we 3 keer verkeerd gereden zijn. Dus om 15:00 uur kwamen we aan in Ayvalik. Een heel leuk havenstadje. 'Als we hier lang genoeg blijven kunnen we volgende week naar de markt'. Dus zo geschiedde. We vonden een prachtige plek net buiten de stad met een super uitzicht op de haven. Er was daar Club 'Kapri Plaji' een strandclubje met parasolletjes en ligbedden. De Club werd elke avond opslot gedaan met een groot ijzeren hek voor de ingang. Voor de rest kon je van alle kanten de Club in. De muurtjes waren knie hoog. We vonden het zo lief dat de eigenaar steeds zorgvuldig zijn Club opslot deed. We leende elke ochtend een beetje water van de Club voor een verkwikkende frisse douche. De eerste nacht kwam er een Polisi ( Turks) auto met zwaailichten naast ons staan. We hoorden de polisiradio tidelidie, en bij ons thuis kleurden de muren rood/blauw, rood/blauw, rood/blauw. Oh oh. Foute boel.... . De polisi stapte uit hun wagen. En ….. Hadden een momentje pauze. Ze kwamen van het uitzicht genieten. Lieten de deuren van de auto openstaan zodat ze de radio konden horen. De volgende 3 avonden kwamen ze weer. Samen met ons van het uitzicht genieten. De volgende dag hadden Miró en Goya weer school. Ze gaan als een speer. Wat zijn de juf en meester trots op de jongens. Ze verstaan ook al heel goed Engels, en dat staat niet eens op het programma. Na de schoolbel was Goya zo blij dat hij vrij was dat hij mij een hele stevige knuffel met een dikke kus gaf. ' Ik ben de juf hoor ,' zei ik tegen Goya. 'oh'. Zei Goya en schaamde zich echt, hij lachte verlegen en wist niet hoe hij kijken moest. Uiteindelijk gaf hij mij een hand en zei ' tot morgen '. Na zijn rondje terug naar huis zei hij, ' ik ben ook zo gewend dat jij mijn moeder bent '. Ayvalik is zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Het is er niet touristis, alleen de Turken zelf gaan er op vakantie. De sfeer is er super relaxed. 17 september gingen we weer weg uit Ayvalik naar Bergama. Voor we vertrokken ging Mories nog op jacht. Brood jagen . Op de fiets want die hebben we mee. Vanuit onze plek zagen en hoorde we al knallen. Toen Mories in het centrum aan kwam was het er heel druk, allemaal polisi's ( onze vrinden) en militairen en hoge piefen. Mories wilde op zijn fiets springen toen hij ineens iedereen stil zag staan, niemand verroerde een vin. ' oeh!' dacht hij en stapte van zijn fiets bleef stokstijf staan totdat alle andere mensen ook weer bewogen. Een plechtig moment. Heeft hij dat zomaar mee mogen maken op jacht naar brood. Het 5de haasje hebben we aan de stad Ayvalik gegeven. Voor de gastvrijheid, de gratis douches bij club Kapri, de vriendelijk mensen & dieren, liters drinkwater dat we kregen, een doos olijven van een buurtvrouw, de polisi en de vissers die ons hebben geholpen met geen vis vangen. Het haasje staat er in een boom vlak bij onze illegale kampeerplek. Voor de eerlijke vinder. Langs de weg van Ayvalik naar Bergama zijn allemaal katoen velden. Als ik jullie een tip mag geven: ben je van plan een geneeskundestudie te gaan volgen, ga dan naar Bergama! Dit is zo'n leuke studenten stad. Het is er mooi er zijn hier veel Griekse oudheid vondsten. ( ja, Merlijn je hebt gelijk) De Asklepion de plek om geneeskunde te studeren. De Akropolis, ja ook hier. En overal waar je kijkt oude poorten, zuilen en brokstukken gemaakt door de oude Grieken. Ik ben er naar de Hamami gegaan. Daar ben ik flink onderhanden genomen. Ik schaamde mij dood, het meisje dat zich over mij ontfermde hoorde ik zuchten en gebaren dat ze het er warm van kreeg. Ze was mij aan het schubben, na een kwartiertje sauna. Het washandje was zo zwart. Oud vel bleef zich maar oprollen. Ze sprak geen woord Engels en ik maar 1 woord Turks. Maar ik kon duidelijk zien dat ze zo een vies tiepje niet vaak behandeld had. Nadat ze mij overgoot met thermisch water kreeg ik een heerlijke massage. Mijn gedachtes dwaalde weg en ik keek de Hamami rond. Zo'n badkamer wil ik later ook. Toen ik weg ging zei ik 'sorry for all that skin'. Ze kon mij niet verstaan maar ik heb in elk geval mijn excuses aangeboden. Haas gaf mij nog 2 aanwijzingen. In Ayvalik stond er een grote Mimosaboom voor de Marina. En toen ik mij gedroeg als bewoner van Bergama en bij een theehuisje een kopje thee ging drinken kwam Isa, een Turkse gids bij mij aan het tafeltje zitten. Mijn poging tot niet opvallen mislukt. Hij rade ons aan naar het thermaalbad de 'zegTINDALi' te gaan. 19 september. Vandaag naar de markt waar we al een week met smacht op hebben gewacht. Maar eerst de jongens naar school. Toen we eindelijk op de markt aankwamen zei Goya, ' dit is een saaie markt'. 'Nee hoor '. zeiden Mories en ik. 'Dit is een hele grote markt'. We hebben niet een week gewacht om naar een saaie markt te gaan! Maar Goya had wel gelijk. Voor hem dan. Ze verkochten er alleen maar groente en fruit en kruiden. Mories en ik deden ons best om niet te vinden dat we een hele week voor niks rond om Bergama gedwarreld hebben. Dus zei ik, 'maar eten is toch het belangrijkste van het leven, daarom verkopen ze hier alleen maar eten'. Mislukte poging. Ik geloofde mezelf niet eens, het is waar ik ben niet vaak op zo'n grote markt geweest maar misschien hadden we er teveel van gehoopt in onze week vóór de markt. We hebben er wel kilo's groente, fruit en noten gekocht. Genoeg voor minstens 3 dagen eten. We hebben er ook de 6de Haas gegeven aan een groenteman die ons tijdens onze pauze in 'Overland' een zak met tomaten en komkommertjes gaf door het hek. Toen ik met behulp van een zakwoordenboekje en een polisman, die ook geen Engels sprak, kon uitleggen dat het een geluksding was, gaf de groenteman het haasje een kusje op zijn hoofdje. Hij borg hem voorzichtig op. Later toen ik nog een kilo appels ging kopen zag ik dat hij het haasje aan 3 nieuwe polismannen liet zien. we zijn nu in Yenifoca.

Reacties

Reacties

joan de vos

Wat is dit weer een leuk en fijn verhaal. Dag lieve schatten, liefs Omajoon. Op naar het volgende belevenis . Heel veel gelukskusjes ook voor haas. Probeer ook eens te bellen of te S .

erik spoek

Wat een heerlijkheid om te lezen op het begin van mijn (werk)dag. Dit doet me goed. Met ons ook alles goed, maar krijg wel kriebels en zin om op pad te gaan.

Heel veel plezier en geluk!

Maurits van Huijstee

Wat een prachtige dingen maken jullie mee! Wat ik nog het mooiste vind is dat die mensen allemaal zo aardig zijn. Een wijze les voor al die bangerds zoals ik, die denken dat de wereld een gevaarlijke plek is omdat ze te veel naar het nieuws kijken.
Zet hem op!

anna

wat een heerlijk verhaal en ook gaaf met de school er heen gaan de bel en als het afgelopen is ook weer de bel.. bracht vanmorgen maud naar school net 4 en die ging heel zoet zitten en na 5 minuten later keek ik en zat ze nog net zo. vanmorgen vertelde zij ze liever een leuke dingen oma dag wilde maar ja... 4 is 4... regels..... die moeten er zijn...????/ dikke lieve kussen en tot schrijfs...anna

Isabel

leuk allemaal! bedankt voor jullie leuke reacties. Het leuke van reizen is dat we onzelf weer kunnen verwonderen.
in dit land houd het niet op! we vallen van de ene verwondering in de andere. we lezen alle reacties hoor. maar hebben vaak maar eventjes de gelegenheid om internet te gebruiken. dus we reageren wel via onze avonturen. heel veel kusjes! Isabel, Mories, Miró en Goya.

Claudia

Leuk om te lezen.
Wat zijn de mensen allemaal lief tegen jullie. Heel ontroerend, vooral de groenteman die de haas een kusje op z'n hoofd geeft.

Jeroen de Haan

Via jullie geniet ik van het avontuur. Blijf schrijven, het is zo bijzonder om jullie zo te volgen. Goede reis verder!

Leonoor Toethuis

Kreeg vandaag via Ton Reijenga jullie website-adres.
Heb bewondering voor alles wat jullie doen. Jullie hebben groot gelijk om op deze manier een jaar weg te zijn. Zal jullie van nu af aan volgen. Nog veel geluk, Leonoor

Ton&Ellen Reijinga (Rostocklaan)

Best leuk hoor om mee te lezen en daardoor mee te leven. Goed dat af en toe de schoolbel gaat, zoals Mories had beloofd. (In het videootje waarin hij uitleg gaf). Tja, dat een poging van Isabel om niet op te vallen mislukte begrijpen we wel. Zoiets moois had Isa, die turkse gids, van zijn leven nog niet gezien. Hebben jullie nog wel genoeg hazen?

Buuf

wat een zalig verhaal weer. Leuk om al die mensen te ontmoeten he. Kijk al weer uit naar de volgende xr

Sefa

Isabel, Maurice, Goya en Miro, ik volog jullie af en toe en vind het fijn om de verhalen te lezen. Een verrukkelijke vakantie die als maar doorgaat.
Op mijn manier groet ik jullie en een knuffel en geniet van alle fijne dingen en minder fijne dingen onderweg, Sefa

Renata

Heerlijk al die mooi reisverhalen te lezen! We kijken iedere dag vol spanning uit of er weer eentje op staat. Enneh het fietsen vanaf school is lang zo leuk niet meer. Bij de paal is niks te beleven ... Ben nog nooit zo snel thuis geweest de laatste jaren. x en veel plezier

Hanneke

Erg leuk om jullie via deze weg te volgen en kijk steeds weer uit naar het volgende verhaal ! Wat een aardige mensen ontmoeten jullie onderweg wat zal dat een rijk gevoel geven !Nog veel meer reis geluk toegewenst ,
lieve groet !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!