hazenpad.reismee.nl

Adada

Ja Haas maakt het ons nu wel heel gemakkelijk. De eerste schooldag van de week in Adada. ' Ada was een goede juf ' zei Goya. ' ja jullie hebben geluk met haar gehad ' zei ik. Maar ja zonder andere wegwijs borden kan hij ook bijna niet anders. Gelukkig hebben we van Sohé Dodo een super compas meegekregen anders waren we zeker van de wereld afgereden.

Gister waren we in de oud romeinse stad Adada, of wat daar van over is. Dit is een prachtige antieke stad, hoe oud deze stad precies is weten ze niet maar geschat is zo'n 4000 jaar oud. We hebben in deze stad de nacht door gebracht. Met onze lieve auto 'Overland ' zijn we in de stad gaan staan, tussen de omgevallen muren, zuilen en kapotte tempels. De beheerder vond het prima, zoveel volk komt hier niet. Er zijn hier geen hekken, witte bussen met dagjes mensen, hier is niemand. Alleen borden waarop staat waar we naar kijken, of wat we zouden zien als hetgene er nog stond. De muren van een Romeinse basiliek, tempels of de tribunes van een theater met plek voor 3000 toeschouwers. We sliepen die nacht in de geestes tijd van de oudheid. Met allemacht probeer ik in mijn gedachte de muren weer op te bouwen en de bewoners van de stad te horen. Alles ligt er nog, zuilen, muren van de enorme zware viekante stenen. Ik vraag me af....hoe hebben ze deze stenen hier gekregen, dat lijkt al onmogelijk maar dan. We kijken omhoog, hoe hebben ze deze stenen boven op elkaar gekregen en de bovenste steen dan! Dit moet echt een hele grote stad geweest zijn, zo ver als je kan kijken zie je muurtjes. We zijn het er alle vier over eens dat we deze stad mooier en bijzonderder vinden dan Efes aan de kust. Tijdens school krijg ik een kopje thee van de beheerder 'Hasan ', Mories geeft de jongens spelling, soms spreekt hij met een duits accent de woorden die ze moeten leren dan weer is hij een Nederlands Turk die ' weet ' woorden en ' luister ' woorden uitlegt. Het klink heel grappig van een afstand we horen de jongens steeds lachen. Soms kijkt Hasan mij aan met verbaaste ogen als Mories blij met zijn succes als Turkse meester een Nederlands woord uitroept en de jongens gieren van het lachen . ' Okul ' zei ik tegen hem. Dat school betekend school. ' oooh ' zei Hasan. ' Cay ? ' vroeg hij en wees naar het klasje. Ik knikte ik denk dat ze dat wel lekker vinden een kopje thee. Hasan spreekt geen engels, Duits, Frans of Nederlands maar misschien is hij wel een gids. We zijn de hele dag alleen samen met Hasan in Adada geweest en na school hebben we de stad bezocht. De oude weg ligt er nog die vanuit de kust langs andere belangrijke steden van de oudheid naar het noorden liep. De mensen leefde hier tot in de 9de eeuw.

Vandaag zijn we nog in Sütcüler, de jongens en Mories hebben school op een terrasje tussen de thee drinkende mannetjes. Sütcüler is een heel leuk berg dorp, rustig, vriendelijk, relaxed. Een huis hier kost 15.000 euro, nog een heel klein duwtje en we blijven hier wonen. Maar eerst moeten we naar de koning.

Hanneke

Ach Isabel , je kan dit straks als een boek uitgeven met al die leuke reisverhalen, ik geniet van je verhalen !

anna

de geesten van die mooie plek zijn jullie goed gezint. liefs anna

Isabelle

Wat een leuke school hebben jullie!
Ik heb eindelijk de tijd genomen om jullie verhalen te lezen, wat een avontuur!
Ik hoorde van Maren en Jort dat ze langskomen in Turkije, echt geweldig!
Hier gaat alles goed. Het is heel gezellig op de KMS met het project,we zijn met de klas pinatas aan het maken. Met kleine Daniel gaat het ook goed, hij heeft 2 tandjes en probeert te kruipen.
Blijf lekker genieten!

liefs, Isabelle

Marleen

Hè Isabelle en Fam.,
Wat geweldig om jullie verhalen te lezen, bij van der Loo komt jou naam nog geregeld boven tafel..... Bespreken we even hoe leuk bijzonder mens je bent... Maar jullie hebben je droom waar gemaakt... Super geniet ervan.... Hele goede reis. Marleen

Martina

Geweldige verhalen. Hoop niet al te lang meer te hoeven wachten tot het volgende avontuur.
Zou de zienswijze nog op tijd komen?
In gedachten dicht bij jullie,
Martina

Nathaniel & Danielle

We hebben net al jullie reisverhalen gelezen, we lagen een beetje achter, want we waren druk met van alles, zoals dat gaat hier, ons huis is bijne af, over 2 weken gaan we over, denken we. We hadden nog even een indian summer, maar nu is de herfst echt aangebroken. We hebben de openhaard aan. En we hebben een heel mooi altaar van alle hazen en boek en Nathaniels mooie brouwsels van klei. Wat een heerlijke reis maken jullie en dit is nog maar Turkije. Groep 7 is best pittig, best veel huiswerk, leuke kinderen en juffen, kamp was ook heel leuk. Ik heb wel al nieuwe vrienden, maar Miro je bent nog niet vervangen.
PS schuifeien is cool PS het woord is grapig

Nathaniel & Danielle

schuifelen dus, ook op een vuilniszak cool!
Ps dat was verkeerd.
PS: het woord PS is grappig
Veel iefs van Nath, Chris, Dana en een lik van Choco